Ambient

Jelentése: hangulat, környezet; eredetileg zenei irányzat.

1978-ban Brian Eno zeneszerzõ repülõtereknek készít zenét (Music for Airports), mely album egy új zenei stílus kezdete. Ma az ambient áthatja szinte az összes zenei mûfajt, sõt, minden olyan mûvészeti megnyilvánulásra vonatkozhat, a tánctól a filmig, amely a közönség mély érzelmeire - és nem racionális gondolkodására - kíván hatni...

Kaszab János (Dj.Kaszi) az ambientről: "Mi is az ambient zene véleményem szerint?
Szó szerint környezeti zenét jelent. Sok minden belefér. Mit is értek mindenen? Változó stílusú ritmusok, melyek összefogják a magas technológia által gyártott zenét és a be nem határolható természetben született hangokat. Tartalmazhatják a világ népeinek egyedi hangzásvilágát éppúgy, mint egy elsuhanó vonat hangját vagy a rádióhullámok azonosítatlan jeleit. Ezeket a hangokat lehet ötvözni különféle stílusú zenékkel. Leginkább az elektronikus zene különbözõ irányzataival, mint például a trip-hop, electro, space, new age. Az ambient zene állandóan mozgásban tartja a gondolatainkat, olyan, mint egy belsõ filmszínház, amit ha meghallasz, látod a képeket. Az ambient hangjai a fantázia segítségével visznek utázásra . Az ambient jelképes hírvivõje a léleknek Az ambient zenei üzenete a jelképeknek. Az ambient elvisz minket a tudattalan megszentelt birodalmába. Az ambient egy ablak melyen keresztülnézhetünk önmagunkon, gondolatainkon és szemben állhatunk a tér és idõ nélküli valósággal. Az ambient a gondolatok és hangok elválaszthatatlan láncolata.
A mai modern ambient zenei történelem a nyolcvanas években kezdõdött, amikor Brian Eno elõször használta definícióként a saját maga kreálta zenei stílusként.
Elötte a hatvanas évek végén az un. pszihedelikus rock zenekarok is hasonló benyomást keltõ zenéket komponáltak. A leghíresebb talán a Pink Floyd volt, amikor egy londoni sci-fi klubban elõadták a Csillagközi felüljáró címû, több mint tizenöt perces számukat. Ezt a pszihedelikus-rock irányzatot viszi még ma is az angol Ozric Tentacles nevû zenekar. A hetvenes évek elején a nyugatnémet zenei életben felszínre tört a krautrocknak nevezett elektronikus rock zene,  melynek késobb híressé vált képviselõi (Tangerine Dream, Klaus Schulze, Kraftverk) is eleinte ezt az elszállós, kísérletezõs, "space"-es hangzást képviselték, mely  napjainkban is jellemzõ az ambient zenére.

Ha valaki elõször hallja ezt a zenét- elsõ benyomásra mondhatná- ez olyan zene, mintha hallucinogén szerek hatására kreálták volna. Valójában nem sokat tévednek, mert az elsõ tudaton túli zene a sámánoktól ered. Õk használtak hallucinogén anyagokat tudatállapotuk megváltoztatásához. Természetesen napjainkban is használ sok zenész az önkifejezés elõsegítésére ilyen szereket. Az ellentmondás ebben az, hogy az ember ezt józan állapotban érzi és érzékeli. Ez az én célom. Kábítószerek nélküli utazásra invitálom a hallgatókat, amely csupán a hangok által visz el bennünket a tér és idõ nélküli utazásra. Az ambient legújabb kori fejezete a kilencvenes évek elején kezdõdött, köszönhetoen "acid" zene túlhajszolt, pörgõs irányzatának, amely kitermelte magából ellenpólusként a lelassult, pszihedelikus zenét. Ezért is nevezték akkoriban az ambientet lassú trance, vagy intelligens techno-nak. Fénykorát a kilencvenes évek közepére érte el. A legnagyobb ambient kiadó a '93-ban Pete Namlook által alapított ,ma is mûködõ német Fax-Records. Angliában a Global Communication (Tom Middleton/Mark Pritchard) tett legtöbbet ennek az irányzatnak terjesztéséért. Nem szabad megfeledkeznünk persze Banco De Gaia (Toby Marks) és a H.I.A/Bobby Bird/-ról sem, akikkel a Cinetrip vízi bulikon volt szerencsém együtt játszani. Említésre méltó a Hypnotic, Instict, Hypnos, Fathom, Silent, Apollo, Beyond, Rising High, Electrolux, Source Records. Amerikában van egy zenész, aki legalább annyira elkötelezett híve ennek az irányzatnak, mint Európában Pete Namlook, Õ Bill Laswell."

TOVÁBBI CIKKEK, ÍRÁSOK itt a media/cikkek menüpontnál!